Posebni program vzgoje in izobraževanja

Učenci z zmerno, s težjo in težko motnjo v duševnem razvoju potrebujejo vse življenje različne stopnje pomoči. Motnja v duševnem razvoju je vseživljenjski problem in traja od rojstva do smrti. Zaradi znižanih intelektualnih sposobnosti ti učenci niso nikoli popolnoma samostojni. S posebnimi vzgojno-izobraževalnimi procesi pa njihovo stopnjo samostojnosti in neodvisnosti lahko razvijamo do optimalnih meja. To potrjuje tudi več kot petdesetletna pedagoška praksa šolanja teh oseb. Sistematičen pedagoški proces v zadnjih petih desetletjih potrjuje, da učenci z zmerno, s težjo in težko motnjo v duševnem razvoju dosegajo nepredvidene razvojne možnosti in je danes dejansko težko predvideti, do katere ravni se bodo razvili njihovi potenciali.

Izhodišče programa je izrazito specialni pedagoško-andragoški proces. Učenci z zmerno, s težjo in težko motnjo v duševnem razvoju zaradi posebnosti potrebujejo veliko spodbud za svoj osebni razvoj. Posebnost te motnje se v procesu učenja kaže predvsem v:

  • zmanjšanih intelektualnih sposobnostih,
  • znižani motivacijski sferi,
  • pomanjkanju elementov samoaktivnosti,
  • manjši potrebi po samopotrjevanju,
  • slabši intencionalni usmerjenosti.

Njihovo šolanje zaradi upočasnjenega razvoja poteka drugače. Posebni program sledi ciljem in načelom sistemske in vsebinske prenove na področju izobraževanja otrok s posebnimi potrebami ter zgoraj navedenim posebnostim učencev z motnjo v duševnem razvoju.
Posebni program se deli na več delov:

  • obvezni del, ki traja devet let in vključuje tri stopnje: prvo (I.), drugo (II.) in tretjo (III.),
  • nadaljevalni del, ki traja tri leta in vključuje četrto (IV.) stopnjo,
  • nadaljevalni del, ki traja osem let – raven Učenje za življenje in delo – in vključuje peto (V.) in šesto (VI.) stopnjo.

TRAJANJE IZOBRAŽEVANJA

Obvezni del in nadaljevalni program do 18. leta

Obvezni del vključuje tri stopnje (I. , II. in III. stopnja). Vsaka stopnja traja tri leta. Na prvo stopnjo je učenec vključen prvo, drugo in tretje leto šolanja, na drugo stopnjo je učenec vključen četrto, peto in šesto leto šolanja, na tretjo stopnjo je učenec vključen sedmo, osmo in deveto leto šolanja.

Nadaljevalni del vključuje četrto (IV.) stopnjo posebnega programa. Vključitev v ta del programa za učenca ni obvezna. Na četrto stopnjo je učenec vključen deseto, enajsto in dvanajsto leto šolanja.

Nadaljevalni program od 18. do 26. leta – raven Učenje za življenje in delo

Tudi vključitev v ta program za učenca ni obvezna. Na peto (V.) stopnjo je učenec vključen trinajsto, štirinajsto in petnajsto leto šolanja, na šesto (VI.) stopnjo je učenec vključen šestnajsto, sedemnajsto, osemnajsto, devetnajsto in dvajseto leto šolanja.

NAPREDEK UČENCA

V posebnem programu vzgoje in izobraževanja se napredek učenca ocenjuje z opisnimi ocenami.

Dostopnost